Valul este unda formată la
suprafața mărilor sau oceanelor prin mișcarea oscilatorie
a apei, datorită vântului sau cutremurelor.
Totodata, mișcările de oscilație mai pot fi determinate de variația bruscă a presiunii
atmosferice, de atracția Lunii și Soarelui sau de deplasarea
unei nave prin apă.
După cauzele care le genereaza, deosebim:
a)
valuri de vânt
b)
valuri seismice
c)
valuri stationare
d)
valuri interne
e)
valuri de navă
În afară de acțiunea
cu rol modificator asupra uscatului, valurile de vânt formate pe suprafața mărilor și oceanelor constituie unul dintre principalele
elemente hidro-meteorologice care influențează direct siguranța navigației.
Valurile de vânt se formează în urma acțiunii intermitente a vântului asupra stratului
de apă de la suprafața mării aflat în stare
de repaus. Această acțiune constă într-o
apăsare, concomitent cu frecarea maselor de aer în mișcare de particulele de apă, care sunt scoase din
poziția de echilibra și determinate să execute o mișcare de oscilație. Inițial se formează încrețituri mici, numite „valuri capilare" care,
la încetarea vântului, se amortizează datorită tensiunii superficiale. Dacă
vântul se intensifică și acționează un timp mai îndelungat, dimensiunile
valurilor cresc, ele transformându-se în valuri gravitaționale. Valurile gravitaționale
sunt denumite:
§ a) valuri libere - care după
încetarea vântului își micșorează treptat dimensiunile, consumând energia
înmagazinată în procesul de frecare între ele a moleculelor de apă și
§ b) valuri forțate - care continuă să se
dezvolte, ca urmare a persistenței și intensificării vântului, transformându-se în
„valuri de furtună".
La valurile de furtună, crestele sunt spulberate de vânt, iar pe
pantele lor apar pete albe de spumă numite „berbeci";
începând cu agitația de gradul 10,
crestele valurilor foarte înalte cad spre înainte (deferlează) cu zgomot
caracteristic, asemănător unui muget puternic. După încetarea vântului,
valurile de furtună trec într-o fază de stabilizare, când forma lor devine
regulată, iar dimensiunile lor nu se modifică un timp mai îndelungat; aceste
ondulații regulate formează o
agitație a mării numită
„hulă".
Din punctul de vedere al formei, valurile pot fi:
§ a) bidimensionale — la care crestele sunt foarte
lungi și paralele între ele;
§ b) tridimensionale — care în afară de creste
lungi se caracterizează și printr-o lungime mare și
§ c) izolate — la care creasta are formă de
cupolă, fiind lipsite de scobituri.
Mai deosebim:
§ a) valuri lungi — la care lungimea este mult mai
mare decât adâncimea mării și
§ b) valuri scurte — a căror lungime este mai mică
decât adâncimea mării în zona lor de formare.
În momentul când valurile ajung pe fundurile mici din dreptul
coastelor întinse are loc fenomenul numit „deferlare"; dacă deferlarea se
produce deasupra unui banc aflat la distanță de coastă, valurile de acest gen se numesc
„brizanți".
În cazul coastelor abrupte și cu adâncimi mari, precum și în cazul construcțiilor hidrotehnice, valurile se lovesc de
peretele vertical al acestora și
apoi se reflectă și, combinându-se cu
valurile incidente dau naștere unor valuri cu
amplitudine mare, a căror forță
de izbire este considerabilă și a
căror creastă se ridică la înălțimi
mari (chiar până la 60 m). În unele sectoare, coastele sunt supuse unor
distrugeri uriașe provocate de aceste
valuri de spargere. Pătrunzând într-un bazin
portuar, valurile de vânt sau de hulă se lovesc de peretele vertical
al cheurilor,
se reflectă și apoi intră în
interferență cu valurile noi, dând
naștere unei agitații deosebite numită „resacă" sau
„clapoti", caracterizată prin valuri scurte cu pantă mare și cu oscilație pe verticală; această agitație îngreuiază staționarea navelor la cheu și creează dificultăți operațiunilor de încărcare — descărcare.
S-a observat în general că
valurile se propagă pe grupuri distincte, care se succed la intervale
aproximativ egale și între care marea pare mai
puțin agitată. Valurile din
fiecare grup au înălțimi diferite, vitezele lor
de propagare fiind inegale. Din acest motiv se produce fenomenul de interferență, care determină o creștere progresivă a înălțimii. Din experiența și observațiile de multe secole ale
navigatorilor s-a ajuns la concluzia că al nouălea sau al zecelea val din
cadrul unui grup este mai înalt și mai periculos decât
celelalte.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu